Student FEL vyvíjí chytrou podložku pod myš, která ochrání před bolavým zápěstím

Mravenčení či brnění v zápěstí a zhoršení citlivosti prstů při práci na počítači zažijí tři z deseti počítačových uživatelů. Nepříjemné pocity a bolesti mohou mít souvislost se syndromem karpálního tunelu. Bc. Tomáš Trejdl z magisterského oboru Interakce člověka s počítačem na Otevřené informace Fakulty elektrotechnické ČVUT společně s Vasilem Kostinem z 3. LF UK jsou na stopě technologické inovace, která může pomoci tomuto onemocnění předcházet. Vyvinuli speciální chytrou podložku pod myš, která je na začátku března dovedla až do světového finále soutěže Red Bull Basement v Istanbulu.

Co bylo dříve – zájem zúčastnit se soutěže Red Bull Basement, nebo téma vašeho projektu?

Téma projektu vzniklo mnohem dříve, než jsme se dozvěděli o Red Bull Basement. Původně jsme s nápadem na chytrou podložku pod myš přišli na hackathon na téma Smart Health. Do soutěže jsme se přihlásili, protože to pro nás byla skvělá příležitost, jak získat mentoring.

Můžete popsat váš projekt, se kterým jste se zúčastnili soutěže?

Náš projekt se zaměřuje na prevenci syndromu karpálního tunelu (SKT) při práci na počítači. Ze statistik vyplývá, že jeden z deseti uživatelů počítače dostane SKT a tři z deseti lidí, kteří pracují každodenně na počítači, se setká s bolestmi zápěstí. Naše chytrá podložka pod myš Wrest se snaží pomoci s prevencí SKT. Podložka spolu s aplikací na PC monitoruje polohu ruky na myši a upozorní uživatele, pokud má ruku ve špatné poloze nebo pracuje dlouhou dobu bez přestávky. V aplikaci najdete také návody na procvičování zápěstí.

To zní úžasně, vybavujete si ještě, jak vznikl tento nápad?

Kolega Vasil studuje medicínu na 3. Lékařské fakultě UK a během studia asistoval u operací syndromu karpálního tunelu. Ze studií jsme zjistili, že i práce s počítačovou myší přináší riziko vzniku SKT.

Existuje vůbec podobná technologie, která by měla podobný preventivní účinek?

Žádné jiné zařízení na trhu neumí sledovat polohu ruky uživatele na myši. Na syndrom karpálního tunelu bohužel neexistuje prášek ani mastička, která by nás nemoci zbavila. Účinnou prevencí je však omezení repetitivních pohybů, pravidelné přestávky a cvičení. To víme ze studií provedených např. na Mayo Clinic nebo ETH Zurich. Naše podložka pod myš je ojedinělá v tom, že dává uživateli zpětnou vazbu na to, jak používá myš a zároveň ho vede ke zlepšení pracovních návyků s pomocí přestávek a cvičení. V praxi uživateli pomůže, aby se cviky naučil a procvičoval.

Jak jste se vůbec dali s Vasilem Kostinem dohromady?

S Vasilem jsme kamarádi od základní školy. Po střední jsme pak nebyli moc v kontaktu, až když mě Vasil oslovil, jestli se k němu nechci jako programátor připojit na hackathon. A chytré technologie ve zdravotnictví zněly jako super téma. Tak jsme dali dohromady tým a šli na Global Smart Heath Hackathon, který se pořádal v IKEMu.

Jste spokojení s výsledkem z Istanbulu? Jak byla přijata vaše inovace?

Na finále Red Bull Basement jsme se umístili v Top10 projektech mezi týmy ze 44 zemí světa. Mezi těmi 44 projekty byly nápady s velkým potenciálem na pozitivní dopad a věřím, že všichni, co se dostali do Top10, budou svůj projekt dále rozvíjet. Celé finále předčilo naše očekávání a odnášíme si z něj hlavně zkušenosti a kontakty. Přístup k mentorům pro nás byla ta nejpřínosnější část celé akce. Také jsme v Istanbulu udělali rozhovor pro Forbes Česko, což je pro nás obrovský úspěch. Obecně byla zpětná vazba na náš produkt pozitivní a kladně nás hodnotil i Marcus Kennedy, manažer pro gaming v Intelu, který nám také po naší prezentaci nabídl mentoring.

Máte v plánu dále rozvíjet svůj projekt?

Určitě. Na projektu i po Red Bull Basement dále pracujeme. Zatím jsme jen dva, tím pádem je složitější skloubit rozvoj projektu se školou. I proto hledáme další členy do týmu, kteří by chtěli získat zkušenosti z práce na reálném projektu. Pracujeme se vším od programování multiplatformní desktopové aplikace, zpracování a vizualizace dat, přes firmware a hardware po 3D tisk a výrobu podložek. Rádi budeme spolupracovat s dalšími studenty, kteří nám pomůžou vylepšit náš produkt a dostat ho k uživatelům.

Do soutěže jste šli s plánem získat mentoring. Cíl je tedy splněn. S čím jdete do mentoringu?

V tuto chvíli hledáme hlavně mentoring ohledně výroby. Sami zvládáme vyrobit prototypy, ale nemáme zkušenosti s návrhem pro velkovýrobu ani prostředky, jak podložky Wrest vyrábět ve větším množství. Takže hledáme mentora nebo partnera, který by nám s touto oblastí pomohl.

Studujete Otevřenou informatiku 2. ročník na magistru. Jak vám pomohlo studium na FEL k tomuto úspěchu?

Hodně mi pomohly předměty v rámci mého zaměření (Interakce člověka s počítačem). Určitě můžu doporučit předměty Návrh uživatelského rozhraní a Psychologie v HCI všem, kteří se zajímají o design produktů, ať už digitálních nebo fyzických. Naučil jsem se, že je potřeba testovat naše hypotézy s reálnými uživateli a jak testování správně provést. Mimo to mi k tomuto úspěchu pomohly i zkušenosti z praxe v komerční sféře. Bylo super na magistru kombinovat studium s prací, kde jsem si mohl v praxi vyzkoušet znalosti z přednášek.