Popis předmětu - A4M39PUR
A4M39PUR | Psychologie v HCI | ||
---|---|---|---|
Role: | Rozsah výuky: | 2P+2S | |
Katedra: | 13139 | Jazyk výuky: | CS |
Garanti: | Zakončení: | KZ | |
Přednášející: | Kreditů: | 4 | |
Cvičící: | Semestr: | Z |
Webová stránka:
https://moodle.fel.cvut.cz/courses/B4M39PURAnotace:
Tento předmět nabízí studentům přehled o poznatcích psychologie aplikovatelných v HCI. Studenti budou po jeho absolvování schopni zohlednit v návrhu interaktivních softwarových systémů psychologické charakteristiky. Dále se naučí využívat aplikovaných výzkumných metod pro identifikaci uživatelských potřeb.Výsledek studentské ankety předmětu je zde: A4M39PUR
Cíle studia:
Prohlubuje znalosti a dovednosti studentů oboru HCI v oblasti návrhu a testování uživatelské interakce. Studentům ostatních oborů OI a jiných studijních programů nabízí získání znalostí a dovedností v oblasti uživatelského výzkumu a kognitivní psychologie nezbytných pro správný návrh interakce uživatele s vyvíjeným produktem Doplňuje se s předmětem "Kognitivní systémy" (Vavrečka)Osnovy přednášek:
1. | Využití psychologie v rámci HCI (aplikovaná psychologie, mezioborový přístup, kognitivní věda, příklady z praxe) | |
2. | Uživatelský výzkum (základní principy sběru uživatelských dat, výzkumné strategie, výzkumný vzorek) | |
3. | Metody sběru uživatelských dat a jejich interpretace I (pozorování, etnografie, rozhovor, uživatelské testování) | |
4. | Metody sběru uživatelských dat a jejich interpretace II (ohniskové skupiny, dotazníkové šetření, techniky moderování) | |
5. | Méně rozšířené techniky uživatelského výzkumu (testování s oční kamerou, card sorting, querilla techniky, impact management, mezikulturní výzkum) | |
6. | Reprezentace uživatelských dat (techniky modelování uživatele, využití person v praxi) | |
7. | Kognitivní psychologie I (úvod do kognitivní psychologie, kognitivní procesy, mentální reprezentace, kognitivní styly, koncept flow) | |
8. | Kognitivní psychologie II (paměťové procesy, pozornost, kognitivní mapa, učení, CLT - teorie kognitivní zátěže) | |
9. | Vnímání (čití a vnímání, kognitivní zpracování vizuálních vjemů, základní teorie percepce) | |
10. | Afektivní procesy a estetika (základní teorie emocí, historický pohled na roli emocí v HCI, emoční design, role prekognitivních emocí v designu, dilema krásy) | |
11. | Osobnost (hlavní koncepty psychologie osobnosti, její aplikace v oboru HCI, interakce osobnosti a prostředí) | |
12. | Iracionalita (iracionální chování, základní typy kognitivních zkreslení, persuasivní design, behaviorální ekonomie, etické otázky) | |
13. | Ergonomie, stres (základní témata ergonomie, psychosociální aspekty práce s počítačem, stres, design pro kritické situace) | |
14. | Rezerva |
Osnovy cvičení:
1. | Příprava výzkumných témat | |
2. | Příprava výzkumného projektu pro práci ve cvičení | |
3. | Nácvik rozhovorů | |
4. | - | 5. Guerilla Research a pozorování, Emoční mapa |
6. | Design Thinking Workshop (CFI) | |
7. | - | 14. Intenzivní nácvik psychologických dovedností formou sebezkušenostních cvičení v blokové formě |
Literatura:
[1] | Sternberg, R. J. (2002) Kognitivní psychologie. | |
[2] | Parkin, A. J. (2000) Essential Cognitive Psychology. | |
[3] | Kuniavsky, M. (2012) Observing User Experience. | |
[4] | Disman, M. (1999) Jak se vyrábí sociologická znalost. | |
[5] | Hall, E. (2013) Just Enough Research. |
Požadavky:
Odkaz na stránky předmětu: https://moodle.fel.cvut.cz/courses/B4M39PURPoznámka:
https://moodle.fel.cvut.cz/courses/B4M39PUR |
Klíčová slova:
Uživatelský výzkum, Reprezentace uživatelských dat, Reprezentace uživatelských datPředmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán | Obor | Role | Dop. semestr |
Stránka vytvořena 14.11.2024 17:53:03, semestry: L/2023-4, Z/2024-5, Z/2025-6, L/2024-5, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |