Studentské závodní speciály: na plný plyn v kampusu Dejvice

Praha, 21.9.2022 – V dejvickém kampusu se opět po roce objevují na veřejnosti závodní speciály studentských týmů ČVUT v Praze v rámci Závodního dne ČVUT. Díky dynamickým ukázkám byly stroje představeny ve svém živlu. Spalovací formule z dílny CTU CarTech z Fakulty strojní, elektrická a autonomní formule z dílen týmu eForce FEE Prague Formula z Fakulty elektrotechnické a taktéž elektrické a spalovací silniční závodní motocykly týmu CTU Lions z Fakulty dopravní.

Dejvický kampus ČVUT v Praze hostil již tradiční akci Závodní den ČVUT, na kterém zástupci jednotlivých studentských týmů CTU CarTech z Fakulty strojní, eForce FEE Prague Formula z Fakulty elektrotechnické a CTU Lions z Fakulty dopravní představili své monoposty a prezentovali své výsledky letošní sezóny roku 2022. 

Tým eForce představil již jedenáctou generaci studentské formule FSE.11 a inovovaný autonomní monopost DV.01. Pilotovaná formule se v letní sezóně zúčastnila pěti závodů, na kterých se jí podařilo navázat na úspěšnou předcovidovou sezónu. Hned na prvních závodech se  povedlo vyhrát první ročník závodů ve švýcarském Curychu a k tomu přidat dvě druhá místa. První z nich na domácích závodech v Mostě, kde se nám již tradičně daří. Na úplný závěr sezóny se nám podařilo, stejně jako v minulém roce, obhájit druhé místo v Chorvatsku na závodech Alpe Adria. Autonomní formule DV.01 se zúčastnila tří závodů a také dosahovala skvělých úspěchů. Na českých závodech v Mostě dokonce vyhrála disciplínu Akcelerace a Autocross a celkově získala třetí místo. „Suma sumárum se jedná o jednu z nejúspěšnějších sezón v historii eForce,” říká kapitán týmu Tomáš Krejčí.

Monopost FS.14 týmu CTU CarTech je výsledkem návaznosti na úspěšného předchůdce FS.13, který v minulé sezóně obhájil 1. místo v Mostě a zároveň sloužil jako testovací vůz pro zaškolení nových jezdců. Tým z úspěšného předchůdce převzal osvědčené komponenty a doplnil ho o inovativní koncept hybridní pohonné jednotky přední nápravy. I přes celkovou náročnost celého projektu se týmu povedlo odjet celou závodní sezónu Formula student 2022 a umisťovat se v první desítce konkurentů. 

V neposlední řadě se na akci představil se svými prototypy tým CTU Lions, který se jako jediný v ČR účastní mezinárodní studentské soutěže MotoStudent. „V letošním roce jsme pracovali především na konceptu nové EVO 3.0 Electric. Zvažujeme celkovou koncepci, uložení motoru, nové technologie výroby rámu a novou chemii baterií. Během roku jsme také testovali a ladili loňský prototyp  EVO 2.0 Electric, který oproti konkurenci vyniká hlavně podélně umístěným motorem a souosým uložením zadní kyvné vidlice a hnacího řetězového kola,” vysvětluje Přemysl Toman, šéf týmu CTU Lions. Se zmíněným motocyklem a celým jeho projektem se v minulém roce CTU Lions umístili na závěrečném závodě soutěže MotoStudent ve španělském Aragonu na celkovém 12. místě z 45 mezinárodních účastníků. V dílčích kategoriích pak stojí za zmínku 15. místo v hlavním závodě, 8. místo v oblasti inovace proměnlivého rozvoru a 1. místo v disciplíně business plánu. Letos se tým ještě chystá na závody v italské Imole.

Týmy u svých strojů kromě svých výsledků představily účastníkům také technický návrh monopostů. Hlavním lákadlem akce zůstaly již tradičně předváděcí jízdy všech formulí a motocyklů po uzavřené ulici Technická před budovami ČVUT. Zájemci z řad studentů měli jedinečnou možnost přidat se k týmům a pracovat s nimi na nových strojích pro nadcházející sezónu. Pro zájemce o zapojení do týmů, kteří se nemohli akce zúčastnit, byla celá akce přenášena online přes platformu YouTube, kde je nyní k dispozici i záznam. 

Soutěž Formula Student

Oba týmy, CTU CarTech a eForce FEE Prague Formula, konstruující závodní monoposty, se účastní soutěže Formula Student, jejíž závody se konají po celém světě. Studenti mezi sebou porovnávají síly nejen v jízdních dynamických disciplínách, ale pro celkový úspěch jsou neméně důležité dobré výsledky v disciplínách prezentačních. Studenti prezentují technický návrh závodního vozu, dále například i nákladovou studii, či business plán, kde se snaží produkt nabídnout potenciálním investorům. Soutěž reflektuje současné trendy průmyslu a studenti mnohdy svými inovacemi zaběhnutá řešení předbíhají.

Soutěž Motostudent

Motostudent je mezinárodní soutěž studentských týmů. Úkolem je vyvinout a postavit závodní motocykl podle pravidel daných pořadatelem podobný kategorii Moto3. Aktuálně tým vyvíjí v ročníku 2022/2023 elektrický motocykl CTU Lions EVO 3.0 Electric. V rámci soutěže se odevzdávají technické zprávy, jako Concept development, Detailed design, Innovation project, Management Plan a Prototyping. Zprávy popisují celý proces vývoje od prvních skic až po testování vyvinutého prototypu. Sezóna je završena finálovým eventem na okruhu Aragon ve španělském Alcanizu. Finále zahrnuje technické přejímky statické, dynamické a administrativní, prezentace zpráv před odbornou komisí, testování profesionálním jezdcem. Jezdci se postupně utkávají v dynamických disciplínách testů akcelerace, brzdění, jízdy zručnosti, ale také přímo na trati při zajetí nejrychlejšího kola, maximální rychlosti, umístění v kvalifikaci a v prestižním závěrečném závodu s hromadným startem na trati v plnohodnotné konfiguraci MotoGP. Kromě hlavní soutěže se CTU Lions účastní i seriálů Moto Engineering Cup a Moto Engineering Italy, které jsou určeny pro úspěšně otestované prototypy soutěže MotoStudent, aby týmy mohly dále porovnávat své motocykly na dalších evropských okruzích, jako je například světově známý okruh Enza Ferrariho v italské Imole. 

Stručná fakta o studentských formulích

Autonomní formule DV.01.2022 týmu eForce FEE Prague Formula

V sezóně 2020 tým zkonstruoval historicky první autonomní elektrickou formuli v České republice. Samořiditelný monopost vznikl za využití mechanického návrhu monopostu FSE.07, který ale po elektrické stránce prošel kompletní přestavbou. Nově vzniklá skupina v týmu se musela vypořádat s mnoha novými problémy jako snímáním a rozpoznáváním okolí, výpočtem ideální dráhy, samotným řízením nebo záchranným brzdovým systémem.

 

V letošní sezóně zůstává k detekci kuželů stereokamera a LiDAR. Byl představen nový algoritmus SLAMu pro mapování tratě na základě dat z detekcí kuželek a pozice z GPS. Tento algoritmus se vyznačuje především svojí rychlostí a spolehlivostí i díky tomu, že beží čistě na GPU. Došlo také k vylepšení plánování tratě, díky čemuž dokážeme plánovat optimální trať pro celé kolečko i s rychlostním profilem. Z mechanického hlediska se na formuli změnila především sedačka pilota, došlo u ní k optimalizaci místa pro jednotky a servisovatelnosti, při zachování pohodlí pilota. 

Výsledky:

FS ATA v Itálii – celkově 5. místo

FS CZ v Mostě – celkově 3. místo 

FS East v Maďarsku – celkově 19. místo

Elektrická formule FSE.11 týmu eForce FEE Prague Formula

Pro sezónu 2022 tým pokračoval již v dříve nastaveném dvouletém vývojovém cyklu. Loňský jubilejní desátý monopost byl v mnohém přelomový a jedinečný. Akumulátor o maximálním  napětí 600 V netradičně umístěný pod nohama pilota, rekuperace, všechny čtyři motory umístěné v kolech, byly jen některé z nových klíčových vlastností. FSE.11 využívá osvědčeného konceptu, ze kterého dostává maximum výkonu, ale také zlepšuje klíčovou spolehlivost. Formule je nyní o více než 10 kg lehčí, optimalizovaná byla struktura uhlíkového monokoku sandwichové konstrukce či aeropaket pro efektivnější obtékání vzduchu kolem celého vozu. Pilot nově může za jízdy komunikovat s inženýry u trati a řešit akutní problémy vozu či zlepšit závodní stopu. 

Vůbec poprvé byl pro vývoj vozu využít také simulátor. Ještě před prvním postavením auta na testovací dráhu jsme, díky simulátoru, byli schopni lépe zvolit parametry pro jízdní dynamiku vozu a veškerá další práce na hledání optimálního nastavení tak byla výrazně efektivnější.

To vše přispělo k tomu, že je monopost FSE.11 jedním z nejúspěšnějších monopostů v celé historii týmu.

Výsledky:

FSSwitzerland – celkově 1.místo

FSCZ v Mostě – celkově 2. místo 

FSEast na Hungaroringu – celkově 9. místo

FSG v Německo – celkově 24. místo

FS Alpe Adria v Chorvatsku – celkově 2. místo

Spalovací formule FS.14 týmu CTU CarTech

Sezóna:

Tým CTU CarTech odstartoval sezónu obhájením druhého místa v disciplíně Autocross na českém závodě FSCzech v Mostě. Na rakouském závodě FSA na RedBull Ringu tým CTU CarTech zajel královský závod Endurance s druhým nejrychlejším časem a to 21:14.555, ale bohužel kvůli úniku oleje nebyl výsledek platný. I přes tento incident se ve světové konkurenci umístil celkově na desátém místě. Po týdenní pauze tým pokračoval na maďarském závodě FS EAST, kde obhájil 5. místo v disciplíně Autocross. Celou sezónu Formula student 2022 následně tým zakončil na chorvatském závodě FS Alpe Adria, kde v kategorii Cost&Manufacturing za svůj inovativní přístup v otázce udržitelné výroby obdržel druhé místo. V dynamických disciplínách Acceleration, Skidpad a Autocross se vždy umístil na stupních vítězů. V samotném závěru soutěže tým obdržel speciální cenu Rimac Group Powertrain Award za hybridní pohon, a to přímo od Marca Arnolettiho z .

Výsledky:

FSCZ v Mostě – celkově 9. místo a za Autocross 2. místo

FSA na RedBull Ring – 10. místo

FSEast na Hungaroringu - 8. místo a 5. místo v Autocross

FS Alpe Adria v Chorvatsku - 6 místo při čemž 3. místo v Autocross, 2.  místo v Skidpad a 2 místo v Acceleration.

Monopost FS.14 jako jediný v České republice disponuje hybridním pohonným systémem. Hlavní pohonná jednotka – motor z motocyklu Yamaha R6 disponuje vačkami vlastního návrhu pro lepší průběh výkonové křivky. Z předchozích let jsme převzali návrh titanových svodů a výfuku, karbonové sání a celkové snížení o 30 mm použitím suché vany s externím mazacím okruhem. Všechny tyto úpravy se podílejí na maximálním výkonu 59 kW, který je skrze novou čtyřstupňovou převodovku přenášen na zadní kola. Pro změnu převodu slouží poloautomatické řazení pádly pod volantem, které prošlo značnou optimalizací, díky které se nám povedlo výrazně snížit časy řazení. Monopost disponuje dvěma sekundárními elektromotory umístěnými na přední nápravě, které poskytují dodatečný instantní výkon 8 kW. Elektromotory poskytují dodatečný výkon při akceleraci, výjezdu ze zatáček a v prodlevě řazení spalovacího motoru. Elektromotory jsou napájené olejem chlazenou baterií. Hybridní pohon je zároveň schopen část kinetické energie jinak ztracené při brždění uložit formou rekuperace do zmíněné baterie. Díky spojení těchto dvou pohonných systémů v závodním režimu dosahuje formule spotřeby benzínu 18 l/100 km. 

Formule též disponuje novým systémem odpružení a tlumení přední a zadní nápravy, které umožňuje izolovat klopné a vertikální složky jízdních sil. Díky tomu je možné chování auta precizněji a rychleji nastavit tak, aby byli piloti schopni vytěžit z monopostu co nejvíce mechanické přilnavosti ve všech disciplínách. Úpravy přední nápravy znamenaly také přechod ze systému pullrod na systém pushrod, tedy umístění systému odpružení v horní části auta. Následkem toho se také uvolnil prostor v dolní části vozu a povedlo se tak docílit většího průtoku vzduchu do aerodynamických podlah a na křídla po stranách kokpitu. Vlivem toho a také dalších optimalizací aerodynamického paketu se naší aerodynamické skupině povedlo zvýšit celkový přítlak až o 20,4 % oproti poslednímu monopostu testovanému na závodním okruhu.

Stručná fakta o studentských motocyklech CTU Lions

Všechny motocykly CTU Lions odpovídají kategorii Moto 3. V roce 2021 tým představil prototyp CTU Lions EVO 2.0 Electric s podélně uloženým motorem uchyceným na vlastní odlité a obráběné převodce se spirálovým soukolím zajišťující změnu rotace hlavní hřídele motoru o 90°. Samotná převodka současně tvoří hlavní uzel celého rámu včetně zavěšení zadního přepákovaného odpružení a uložené zadní kyvné vidlice, která je souosá s výstupním hnacím řetězovým kolečkem. Rám tvoří “3D puzzle” ze svařovaných hliníkových deskových výpalků. Rám dovršuje technologická inovace proměnlivého rozvoru skrývající se ve výměnných vložkách horních brýlí v kombinaci s rotaci umožňující brýlí spodních. Hlavní výhodou je rychlost změny úhlu přední vidlice v rámci minut. Motocykl disponuje špičkovým výkonem až 42 kW v 8000 ot./min, s bateriovým packem o kapacitě 7 kWh, maximálním napětí 118V a proudovém zatížení 550A. Samotný bateriový pack je složen z 868 článků procházejících celým rámem, který celou baterii tvoří, a na který je následně přišroubována přední vidlice s krkem a převodka s kyvnou vidlicí a pohonnou jednotkou.

Z předchozích generací byla k vidění EVO 1 Petrol s motorem Honda 250 CBR a laditelnou řídící jednotkou, ocelovým trubkovým rámem s hliníkovými bočnicemi a celkovou hmotností 125 kg.