Studentský tým eForce představil formule pro nadcházející sezónu

V mladoboleslavském muzeu ŠKODA představili studenti ČVUT z týmu eForce FEE Prague Formula dva zcela nové monoposty – už 11. generaci pilotované elektrické formule a inovovaný autonomně řízený vůz. V kategorii Formula Student si tým působící na FEL ČVUT už od samých počátků dobývá mezinárodní respekt a věhlas.

Rollout nových modelů zahájil rektor Českého vysokého učení technického v Praze doc. RNDr. Vojtěch Petráček, CSc. v živém vstupu. Na něj už osobně navázal proděkan pro komercializaci a spolupráci s průmyslem Fakulty elektrotechnické ČVUT prof. Ing. Jan Vobecký, DrSc. Oba poděkovali týmu za jeho skvělou práci a popřáli mu hodně štěstí i do nadcházející sezóny.

Čtyři elektromotory ukryté v kolech, aerodynamický monokok, 200 metrů kabeláže, 46 kilogramů lithiových sáčkových článků, celkem 185 kilogramů prošpikovaných elektronikou – takhle nějak vypadá elektrická verze formule. Při vývoji už 11. generace vsadil tým na evoluci loňského monopostu, který ukázal svůj potenciál a obsadil 2. místo na závodech ve Španělsku a Chorvatsku. Jedenáctá generace doznala zlepšení v aerodynamice, díky kterým mohla být snížena i hmotnost. Optimalizací prošla také elektronika. Nové měřicí jednotky pro určování optimální teploty pneumatik s decentralizovaným systémem ušetřily neuvěřitelných více než 100 metrů vodičů. Nová jednotka volantu nabídne nyní pilotům možnosti individuálního nastavování parametrů a zobrazování. Chytrý volant bude už za jízdy schopen sbírat telemetrické údaje pro diagnostiku formule a odesílat je vzduchem inženýrům.

Samořiditelná sestra studentské formule s modelovým označením DV.01 prošla změnami hlavně po softwarové stránce. Týmu se podařilo značně vylepšit mapování trati a lokalizaci formule. Sada kamer nyní spolupracuje také s lidarem. Měření zpracovává nová neuronová síť s automatickou kalibrací. Nový systém poskytuje více snímků za vteřinu a rychlejší a preciznější orientaci autonomního vozu. Monopost je schopen vypočítávat optimální trajektorii pro rychlejší jízdu v dalších kolech.

A jak probíhá příprava na novou sezónu v autonomní skupině? „Když skončím ve škole, jdu na dvě, ale někdy i na osm hodin do dílny. Kolikrát tam strávím celé víkendy. Ale asi největší výzvou je komunikace mezi členy týmu. Musíme se naučit vzájemně chápat různé požadavky a umět si je vysvětlit,“ dodává k tomu Daniel Štorc, vedoucí autonomní skupiny a student oboru Kybernetika a robotika na FEL ČVUT. Největší motivací pro studenty je podle něj to, že mohou poznatky získané studiem převádět okamžitě do praxe a sami hledat optimální řešení. „Velkým dobrodružstvím je pak softwarová stránka věci. Tady se pohybujeme na poli, které ještě není popsané ani ve vědecké literatuře,“ upřesňuje. Dle jeho názoru je podpora univerzity a Fakulty elektrotechnické velmi důležitá a pro fungování týmu i nezbytná. Studenti využívají svou praxi při stavbě formule zpětně i při studiu – píší na různé problémy spojené s její stavbou také semestrální, bakalářské, ale třeba i diplomové práce.

S odhalením nové generace došlo také ke generační obměně na postu vedoucího týmu, který v současnosti čítá na šest desítek členů včetně sedmi studentek. Končící Josef Med ke změně řekl: „Jsem v posledním ročníku, brzy budu končit studium a team leadery volíme vždy z řad studentů. Už jsem chtěl pomyslné žezlo někomu předat, abych mohl na začátku nové éry ještě pomáhat a nástupce Tomáš Krejčí měl dostatek času na převzetí projektu.“ Novému šéfovi přeje, aby se všechno dařilo podle plánu a tým dobře šlapal. „Jsem přesvědčený o tom, že naši lidé mají obrovský potenciál. I tady u nás se vždycky potvrzovalo rčení o zlatých českých ručičkách,“ doplnil Josef Med. Tým eForce byl prvním, kdo v Česku postavil elektromotory poháněnou formuli, a také prvním a zatím jediným, kdo zkonstruoval formuli autonomní.

Formula Student je konstrukční soutěž, jež věrně napodobuje inženýrskou praxi jak v průmyslu, tak třeba i ve Formuli 1. Klání se účastní přes 900 univerzit z celého světa a tým FEL ČVUT patří dlouhodobě mezi světovou špičku. Za dobu své existence dosáhl na stupně vítězů více než šedesátkrát. Pilotovaný elektrický monopost se letos chystá do Itálie, Maďarska, Chorvatska, Švýcarska, Německa a Česka. Německé závody jsou považovány za neformální mistrovství světa této kategorie.