Sociální pracovník v mobilu - nová aplikace z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze, která může pomoci v nepříznivé životní situaci

Karel Zavadil, student bakalářského programu Softwarové inženýrství a technologie Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze (FEL), vyvinul unikátní aplikaci Sociální pracovník v mobilu, která má jedincům v nepříznivé sociální situaci zprostředkovat relevantní odbornou pomoc na základě vyplnění jednoduchého dotazníku. Aplikaci vyvinul student Karel Zavadil sám v rámci své závěrečné práce, kterou vedl Ing. Martin Komárek z katedry počítačů FEL ČVUT. Její používání je velmi intuitivní. Aplikace nabídne uživateli řadu jednoduchých otázek a na základě zvolených odpovědí vyhodnotí situaci a navrhne další postup včetně kontaktů na konkrétní pracoviště v okolí jako poskytovatele sociálních služeb, úřady a neziskové organizace.

Nápad na tento neziskový projekt vznikl v hlavě sociálního pracovníka Mgr. Jakuba Marka, Ph.D., který vyučuje na Husitské teologické fakultě Univerzity Karlovy. Projekt prošel akceleračním programem pro sociálně technologické startupy Laboratoř Nadace Vodafone a současně získal od Nadace Vodafone i příspěvek na další rozvoj aplikace.

Na realizaci získal grant od společnosti Vodafone a oslovil studenta FEL a svého kamaráda Karla Zavadila, aby aplikaci naprogramoval. „Vizí projektu bylo vytvořit svobodnou platformu, která bude plně pokrývat problematiku základního sociálního poradenství, propojí svět informačních technologií se světem sociální práce a bude fungovat na demokratickém komunitním principu. Chtěli jsme lidem nabídnout nástroj, který není závislý na státu nebo jedné konkrétní organizaci, a naopak vychází z ideálů občanské společnosti a dobrých úmyslů,” uvedl Karel Zavadil.

I proto by autoři chtěli ke spolupráci přizvat další neziskové organizace a vytvořit komunitu odborníků, kteří by se podíleli na formulování obsahu pro příslušné oblasti sociální práce, ve kterých mají zkušenosti a odborné znalosti. V obsahové části totiž stále zbývá mnoho prostoru pro vylepšení a rozšíření na další oblasti sociálních služeb, které nyní schází (např. problematika vězňů a propuštěných, týraných osob, náhradní rodinné péče nebo integrace cizinců).

Aplikaci Sociální pracovník v mobilu mohou využívat jak osoby v sociální krizi, tak sociální pracovníci, státní úředníci pracující s jedinci v sociální krizi a kdokoli, kdo chce vyhledat pomoc pro druhou osobu. Od konce roku 2019, kdy ji autoři dali zdarma ke stažení pro operační systém Android, ji využilo už přes 1 500 uživatelů. Denně ji v průměru otevře 30 lidí, z toho zhruba 10 jsou noví uživatelé a 20 vracející. V budoucnu by kromě získávání nových uživatelů chtěli autoři projektu nabídnout verzi pro iOS a naprogramovat nové funkce, jako režim pro nevidomé, offline verzi, navigaci na vyhledaná místa na mapě nebo bazar pro nabídky a poptávky věcí i služeb a zrealizovat mnoho dalších nápadů.